Jump to content

فائدة السيرفر؟

Recommended Posts

21 minutes ago, midoanas77 said:

ما فائدة عمل سيرفر في العبة وهل يمكنني انا اعمل فيها واكسب مال حقيقي ام لا؟ اريد ان اعرف كل شي

نعم فيه فائدة كـ بيع الفلوس او الساعات او الرتب والخخ على حسب نظام سيرفرك

بالنسبة للبرمجة لو تبي انت تبرمج بنفسك فـ لازم تتعلم او  تكلم اي مبرمج يبرمج لك بمقابل مادي

وبالنسبة للاساسيات انك تعمل سيرفر مافهمت عليك تقصد اساسيات عمل سيرفر تشتري من خادم او وش ؟

Edited by -Ilker.
  • 4 weeks later...

اتعلم انك حط حاجات بسيطة في دماغك و بعد كدا حاول تطبقها لو معرفتش طبعا  و اكيد في الاول مش هتعرف

اعمل موضوع في قسم البرمجة و اشرح الحاجة الي عايز تعملها و هنساعدك

بالنسبة لو عايز تبدا ابدا اتعلم ازاي تصمم لوحة بال

guieditor

بعدها اتعلم مثلا ازاي تبرمج الزر يديك دم الخ..

وهتخش في الطريق مع التدريج و بعد فترة من الممارسة و الخبرات هتقدر تبرمج سيرفر من الصفر كمان

@midoanas77

On 21/05/2020 at 23:46, midoanas77 said:

ما فائدة عمل سيرفر في العبة وهل يمكنني انا اعمل فيها واكسب مال حقيقي ام لا؟ اريد ان اعرف كل شي

انا عن نفسي في الاول كنت بفكر الشئ اللي انا هعمله دا محتاج ايه ولحد دلوقتي مفيش مبرمج عارف كل وظائف اللعبة سواء كانت سيرفر او كلينت

يوجد شئ اسمه ايفينت ودي احداث منها اشياء تكون بملفات الكلينت واحداث مكانها بالسيرفر

كمثال انا لو عاوز ابرمج لوحة لما اضغط علي زرار تقفل

مبدأيا اللوحة هتصممها زي مقال احمد فوق هتحتاج سكربت اسمه جوي اديتور دا تحمله  عادي

بعدين فكر انت لما هتضغط علي الزر او شئ في اللعبة هتبقي مثلا اسمها ايه بالانجليزي

خش جوجل واكتب guiclick mta sa

لو انت مش حابب تسال كل شوية في المنتدي اعمل الطريقة دي ابحث عن شئ معين ويجيلك كل شئ له علاقة بنتيجة البحث

هتلاقي الاحداث الخاصة بالجوي

مثال 

onClientGUIClick -- دا حدث لما يوزر يضغط علي اليمنت وتشتغل علي الجوي اليمنتس

OnClientGUIDoubleClick -- حدث لما اليوزر او الشخص يضغط ضغطتين علي شئ من الجوي اليمنتس

وتلاقي امثلة عن كل وظيفة محددة

طيب بعد مضغطت ؟

عاوز اقفل اللوحة

اكتب close window mta sa

هتلاقي جابلك كل شئ عن كيفية قفل لوحة سواء كان ناس عملوا موضوع طالبين مساعدة في الشئ دا او الويكي جاب لك الوظيفة نفسها

فالوظيفة اسمها guiSetVisible

ودي بتتحكم في اظهار اللوحة او اخفائها

وهتلاقي امثلة عنها في الويكي

انت لو مشيت بالوضع دا وأي شئ يقف معاك تسال هنا في موضوع هتتعلم البرمجة في أقل وقت

+ أخر شئ شوف شروحات البرمجة هنا في المنتدي يوجد شروحات عن أشياء كثيرة عملها المبرمجين العرب تلقاها في القسم دا

دروس في البرمجة